الأربعاء، 4 يوليو 2012

حكون سعيدة







  بما ان الواحد ديما بيعرف صفاته من تعليقات الناس عليه فالمفرض اني اعرف صفاتي من الناس انا كمان يعني متفالة ولا

متشائمة مرحة ولا كأيبة بس ازاي ونص الناس الي اعرفهم بيقولي علية مرحة والنص التاني بيقول كأيبة انا شيفة ان استحالة

ممكن يكون فرد واحد في  صفة وحدة بس حيبقي ممل جدا تخيل نفسك طول النهار والليل تضحك او شخصية تنية طول النهار

 والليل تعيط اكيد امل واكيد الشخص ده لازم يتعالج لانه مش حيكون شئ غير مريض و اكيد مش فاهم الحياة , الحياة دي ابسط

 حاجة في الدنيا ده من كتر ماهي سهلة الناس مستصعباها كل الحكاية ان زي ما في وحش في الحلو يعني الدنيا يوم فرح ويوم

 حزن حتبقي حياة بردة جدا لو ادتنا كل حاجة او اخدت منا كل حاجة انما هي بتاخد وتديوعشان تعرف تكون مبسوط خليك ديما

 راضي الرضا ده بيخلي النفس مرتاحة من غير حاجة كنت مستنكرة الفكرة في البداية بس لما جربت اقول علي كل حاجة الحمد لله

 من قلبي عرفت ان ربنا مش بيعمل حاجة الا في مصلحت عبده , ربنا ديما كتب لنا الاحسن والي في الخير ورضيت ام لم ترضي

 قدرك حيحصل فعيشه بسعادة , لو ركزت في حياتك كدة شوية حتلاقي ان اي حاجة حلوة حصلت جه وراها حاجة وحشة ولو الوحش

مكنش حصل مكنش الحلو حيحصل والله ربنا حكيم اوي , انا عن نفسي اتعلمت ده كله لما دخلت ثانوية عامة علي اد ما مجموعي

 كان وحش في اول سنة علي اد ما انا كسبت حجات كتير اوي السنة الي بعديها كفاية اني تعلمت ازي الحياة انا خلصت الثانوية

دلوقتي ومستنية النتيجة ومهما كانت رضيا بيها عشان لازم اعيش حياتي الدنيا مبتقفش علي حاجة .
                                                                                                                
                                                                                                                                                                                if you cant stop it enjoy it

هناك تعليقان (2):

  1. لي الشرف ان اكون أول المعلقين هنا علي مدونتك الوليدة يا ندي وان شاء الله تكبر وتكبر لفاية ما تبقي قد الدنيا
    وانا تحت أمرك في اي مساعده او اي شىء تحتاجيه عشان تبقي مدونتك بالشكل والصورة اللي تتمنيه
    ان شاء الله ربنا هيفرحني بيكي لما النتيجة تطلع علشان انا مستني الحلاوة وربنا يوفقك ان شاء الله في كل حياتك
    وعايز اقولك الكلام اللي اتفقنا عليه قبل كدا ( لن يصيبك الا ما قدره الله عليك المهم نعمل اللي علينا )
    مستني منك تكتبي وتكتبي وتكتبي وتطلعي كل اللي جواكي هنا
    ربنا يطمني عليكي
    تحياتي ليكي ولحسن وكل البيت

    ردحذف
  2. لا تتخيل مدي سعادتي ان حضرتك اول واحد تكتبلي واكيد الي كتبته ده حضرتك ليك فضل عليه في لاني اتعلمت منك كتير اوي ولاولا نصيحة حضرتك السنة الي فاتت انا مكنش زماني في الي انا في ولو في اي كومنت علي كتابتي او نقد انا حستقبها من حضرتك انا بكتب من زمان بس الحقيقة اول مرة اطلع كتباتبي ولازم استفيد منك

    ردحذف